DESPRE TRAP SI GALOP!
3 min readÎn lumea hipismului fiecare pas este important pentru a ajunge la punctul maxim de performanță. De aceea, ne-am gândit să vă prezentăm în fiecare zi un scurt istoric despre începuturile curselor de trap și galop în România, despre cele mai importante rase de cai care au fost prezente pe Hipodromul Ploiești, dar și despre cei mai cunoscuți driveri, câștigători de derby din istoria României. Ziua de astăzi o dedicăm începuturilor curselor de trap în România. Istoria curselor de trap în România începe undeva în a doua parte a sec XIX și este legată de locul unde a luat naștere hipismul românesc, de Hipodromul Băneasa. Acel început al curselor de trap mai este legat de anumiți oameni care iubeau hipismul într-un mod necondițiat, precum Nicolae Fleva, Alexandru Marghiloman, Nicu Catargi, Ion Matak. Cel care se pare că a introdus cursele profesioniste de trap în țara noastră a fost Nicolae Fleva. Primele documente care apar despre alergările de trap în România sunt cele din anul 1887. Pe data de 17 mai a acelui an se organizează clasicele curse de primavară, în special de galop, dar apare și cursa de alergări în „treapăt”. Cursa a fost organizată de Jockey Club Român pe Hipodromul Băneasa, sub înaltul patronaj al Majesății Sale Regele Carol I al României.HIPODROMUL DIN BRĂILAÎn anul 1903 se construiește în Brăila un hipodrom de către Societatea Națională pentru Îmbunătățirea Animalelor. Se realizează și un Stud Book pentru trap și încep curse anuale de trap. Datorită acestui hipodrom se consolidează crescători precum G. Gaetan, I. Matak, Gh. Pilat și V. Mendel. Pe noul Hipodrom din Brăila avem primul derby de trap pe 21 mai 1904.HIPODROMUL BĂNEASAUn moment important în dezvoltarea fenomenului trapului românesc este înființarea Clubului Călăreților în anul 1911. Acest club organizează primele curse de trap în anul 1912. Tot în acest an Clubul Călăreților obține un teren alăturat Hipodromului Băneasa, iar în anul 1913 se înființează Băneasa Trap și se organizează al doilea concurs hipic.HIPODROMUL FLOREASCAUn alt moment important al dezvoltării trapului românesc este acela al construirii Hipodromului Floreasca. Cursele de trap încep să crească considerabil pe acest hipodrom în special datorită aparițiilor unor crescători particulari de cai antrenați pentru trap: M Rusu, M. Tulceanu, coloneul Georgescu, inginerul Matak, M. Frank. Se adunaseră astfel în jur de 200 de cai de trap de la hergheliile particulare și încă 50 din hergheliile de stat. De menționat aici aportul ameliorării cabalinelor la noi în Herghelia Rusetu, unde a avut loc ameliorarea Trăpașului Românesc, având cai cu rezultate excelente. Se importă cai de mare valoare mai ales din Germania, Ungaria și Austria. Primul Derby Român la trap organizat în București avut loc în anul 1924, pe Hipodromul Floreasca, câștigătorul fiind armăsarul Bătăuș condus de driverul Petre Bosiac.HIPODROMUL DIN PLOIEȘTI Hipodromul de trap din Ploieşti, sau Hipodromul Republican a fost cel care a găzduit primele curse de trap în 1961, după demolarea totală a Hipodromului Băneasa în 1960. Din fericire pentru trap, cursele au mers mai departe, având un istoric al Derby-ului Român la Trap doar cu mici întreruperi în perioada recentă (2006, 2008, 2009 și 2016). Mircea Ștefănescu este cel care pleca în martie 1961 cu caii de trap din București spre Ploiești. Tot el este driver-ul cu cele mai multe titluri de Derby, nouă în total. Conform datelor statistice recordul de spectatori pe acest hipodrom a fost de 11.000 de oameni dornici să vadă Derby-ul de Trap din 1970, căștigat de Gică Tănase cu Talion. Gică Tanase este cel care detine șapte titluri de Derby.Anul 2014 este ultimul pentru vechiul hipodrom din Ploiești, acesta intrând într-o amplă renovare. Lucrarile s-au finalizat în octombrie 2016 și prima reuniune oficială a avut loc pe 15 aprilie 2017, continuând și în prezent. #hipodrom#romania#istoriacontinua#trap#ploiesti Surse: www.herghelie.rowww.csmploiesti.ro